Toen ze na 5 jaar eindelijk de moed bij elkaar had verzameld en een oplossing zocht voor haar hoorprobleem, wist theaterregisseur Nelleke precies wat ze weer beter wilde horen; de emotie en de kleur in de stemmen van de jongeren waarmee ze werkt.
Al 34 jaar is Nelleke werkzaam in de theaterwereld en inmiddels deelt ze haar kennis ook als mentor in een theater vooropleiding. Zodra ze begint te vertellen over haar werk, straalt ze: “Een voorstelling maken doe je écht samen. Maar als je niet luistert of kunt luisteren naar de ander, niet goed of tijdig reageert, gebeurt er niks. In mijn rol moet ik de continue wisselwerking die tussen de spelers onderling plaatsvindt tot in detail kunnen volgen en daarop reageren. In een stem moet ik direct horen of het klopt, of de teksten met de juiste intentie worden gesproken. Het is noodzakelijk dat ik de nuances kan horen. En die hoorde ik dus helaas niet meer.”
“Vooral als mensen op afstand stonden of in een groep, ervaarde ik steeds meer problemen en miste ik delen van gesprekken. Spelers zeiden; je zegt nu ja, maar waarom zeg je ja? Het ging niet goed, dat was wel confronterend. Daarnaast was de moeheid door het ingespannen luisteren een belangrijk signaal. Toch hield ik vol; het is niet nodig. Ik red me wel.”
Toen het gehoorprobleem al even speelde, was Nelleke al eens bij een KNO-arts geweest, die het onderwerp gehoorapparaten ter sprake bracht. “Ik dacht: bekijk het maar”, lacht Nelleke. “Uiteindelijk was de liefde voor mijn vak sterker dan mijn weerstand.”
Gehoorverlies sluipt er vaak in. Daardoor is het soms moeilijk te herkennen. En wanneer het herkend wordt, is de stap naar de audicien soms nóg moeilijker. Lees meer over de signalen van gehoorverlies.
“Ik moest mijn vooroordelen over hoortoestellen loslaten. Het gemis van de nuances in stemmen en muziek heeft me overtuigd. Voorop stond echt dat ze perfect moesten zijn voor mijn specifieke situatie, anders hoefde ik ze niet. En ik wist; ik wil wel kwaliteit. Tegen de audiciens van Beter Horen zei ik: er moet uitgehaald worden wat erin zit. Gelukkig begrepen ze heel goed dat het horen van hóe spelers de teksten uitspreken, heel belangrijk is in mijn werk. Als theaterregisseur blijven werken; dat was ons uitgangspunt. Op basis daarvan werd er voor mij een een persoonlijk Beter Hoorplan gemaakt.”
De opluchting was groot toen Nelleke hoorde dat er voor haar hoorsituatie kleine, bijna onzichtbare hoortoestellen bestonden. “Toch moest ik wennen. In het begin kwam ik heel vaak terug bij de audicien. Dit en dat hoor ik nog niet of niet lekker. Zo werkten we stap voor stap naar mijn doel toe; heel prettig was dat. Ik realiseerde me nu dat gehoor heel persoonlijk is. Bij mij staan de hoortoestellen altijd vrij scherp afgesteld, zodat ik de verschillende tonen in een stem goed kan horen. Het afstellen van die scherpte, dat vind ik nog wel eens irritant. Maar dat hoort erbij en het is vooral heel fijn om ze te hebben.”
“Toen mijn eerste werkdag aanbrak mét hoortoestellen, had ik hoge verwachtingen. Ik had het vertrouwen dat het me veel ging brengen. Al na een dag was ik minder moe en ik kon gesprekken aan de andere kant van de zaal weer horen. Het viel me ook gelijk op dat ik de ruimte in keek in plaats van naar de monden van mensen. Ik dacht direct; Nelleke waarom heb je dit niet eerder gedaan? Dat ik nu ook de mooie geluiden in de natuur weer beter hoor is een extra verrassing. Maar de grootste winst is dat ik mensen weer kan verstaan en kan genieten van de kleur van iemands stem en van de klanken in muziek! En ik moet eerlijk zeggen dat ik nu zelfs bereid zou zijn om grotere hoortoestellen te nemen, als dat nodig is om die rijke geluiden in het theater weer goed te horen.”
Maak een afspraak voor een vrijblijvende hoortest. We vertellen u graag hoe uw gehoor ervoor staat én hoe het eventueel beter kan.