Bent u van plan om een hoortoestel te kopen of wilt u weten hoe dit proces gaat? Wij leggen het graag aan u uit. Daarbij komt ook de nazorg en service aan bod rondom uw hoortoestel.
Bij het kopen van een gehoorapparaat is het handig dat u let op een aantal factoren: comfort, technologie en de mate van gehoorverlies. De mate van gehoorverlies bepaalt ook waarom en of u een hoortoestel nodig heeft. Er zijn veel hoortoestellen met verschillende kenmerken, met bijvoorbeeld elk een eigen manier van dragen:
Bij Beter Horen helpen we u graag bij het vergelijken van verschillende hoortoestellen. Zo wordt een gehoorapparaat kopen voor u hopelijk wat makkelijker.
In Nederland maken we onderscheid tussen ‘zorghoortoestellen’ en ; vrije markt hoortoestellen’. Hoortoestellen zijn onder te verdelen in negen categorieën uit het hoorprotocol. Categorie 1 t/m 5 zijn zorghoortoestellen. Deze worden (gedeeltelijk) vergoed vanuit de zorgverzekering. Met het hoorprotocol en uw persoonlijke wensen, wordt u ingedeeld in een categorie.
Wilt u betere technologieën? Meer functies? Of het allernieuwste hoortoestel? Dan kunt u een gehoorapparaat kopen uit de vrije markt hoortoestellen. Dit worden ook wel de ‘premium-hoortoestellen’ of ‘hoortoestellen uit het topsegment’ genoemd. In sommige gevallen past een vrije markt hoortoestel beter bij u. Bijvoorbeeld als u dagelijks achtergrondlawaai ervaart.
Iedereen die een hoortoestel nodig heeft, krijgt 75% van de kosten vergoed vanuit de basisverzekering. De overige 25% is uw wettelijke eigen bijdrage. Heeft u een aanvullende verzekering voor de kosten van een hoortoestel? Dan wordt de 25% wettelijke eigen bijdrage vaak ook (gedeeltelijk) vergoed. Gebruikt u alleen zorg uit de basisverzekering? Dan geldt er altijd eerst een eigen risico van €385,-. Lees hier alles over de verzekering en vergoeding van hoortoestellen.
Een goed gehoorapparaat kopen is een oplossing voor uw hoorprobleem, maar de nazorg vinden we bij Beter Horen ook heel belangrijk. Als dé hoorspecialist, doen wij er alles aan om uw toestel in topconditie te houden. Met de meeste zorgverzekeraars is een jaarlijkse afspraak voor nazorg inbegrepen. Ook advisering en begeleiding zijn vaste onderdelen van de nazorg. Wilt u tussendoor uw hoortoestel laten bijstellen? Ook dat kan. Met de service van Beter Horen bent u dus altijd voorzien van een hoortoestel op maat. En profiteert u van eventuele korting op onderhoudsartikelen en batterijen.
Bij Beter horen kunt een hoortoestel aanschaffen in 5 stappen:
Het kopen van een gehoorapparaat is een grote uitgave. U wilt er natuurlijk zeker van zijn dat u het beste hoortoestel voor uw situatie kiest. Daarom kunt u bij Beter Horen een aantal weken geheel gratis en vrijblijvend een hoortoestel uitproberen. In de meeste gevallen voldoen twee tot drie weken. Natuurlijk krijgt u vrijblijvend een ruime periode de tijd om uw gehoorapparaat te testen. Zo ervaart u zelf of het iets voor u is.
Veelgestelde vragen
De prijs van een gehoorapparaat hangt af van een aantal factoren: