De overheid heeft bepaald dat iedereen die een hoortoestel nodig heeft, 75% van de kosten vergoed krijgt vanuit de basisverzekering van de zorgverzekeraar. De 25% eigen bijdrage kan ook eventueel worden vergoed. Hoe dit precies voor jou zit, is afhankelijk van je zorgverzekering.
Wist u dat het nu een gunstig moment is om maximaal te kunnen profiteren van de vergoeding van uw zorgverzekering? Uw vergoeding kan zelfs oplopen tot 100%. Beter Horen heeft in 2024 een contract afgesloten met alle overkoepelende zorgverzekeraars: Zilveren Kruis (o.a. FBTO), Coöperatie VGZ (o.a. Univé), CZ (met uitzondering van Just), Menzis, ONVZ, DSW, ASR, Zorg en Zekerheid, Salland en EUCARE (Aevitae).
Voor welk hoortoestel u een vergoeding krijgt, is vastgelegd in het hoorprotocol. Alle audiciens in Nederland werken volgens dit hoorprotocol. Het is een soort stappenplan. Het idee hierachter is dat u verzekerd bent van een hoortoestel waarmee u goed kunt functioneren. Het hoorprotocol maakt hierbij dus onderscheid tussen 5 categorieën, van eenvoudig (categorie 1) tot zeer complex gehoorverlies (categorie 5).
Om te bepalen in welke van de 5 categorieën uw gehoorverlies valt, zal eerst de mate van gehoorverlies moeten worden bepaald middels een hoortest en een speciale vragenlijst. Vervolgens bepalen we met u op welke wijze u uw hooroplossing wilt inzetten. Heeft u aan één oor een verlies van minstens 35 decibel? Dan heeft u recht op een (gedeeltelijke) vergoeding van uw hoortoestel. Dit heet de vergoedingsdrempel. Binnen elke categorie vallen hoortoestellen van verschillende merken en typen met capaciteiten die passen bij uw gehoorverlies. Bij ons zijn dat altijd de nieuwste en beste gehoorapparaten.
In Nederland zitten gehoorapparaten in de basisverzekering. Vanuit de basisverzekering wordt 75% van de kosten van gehoorapparaten vergoed. De overige 25% is een wettelijke eigen bijdrage die u zelf moet betalen, maar waar eventueel vanuit uw aanvullende zorgverzekering een vergoeding voor geldt. Heeft u nog wettelijk eigen risico openstaan dan wordt dat deel eerst nog verrekend door uw zorgverzekeraar.
Op basis van het Nederlandse hoorprotocol wordt uw gehoorverlies in 1 van de 5 categorieën ingedeeld. U krijgt 75% vergoeding voor het hoortoestel uit de categorie die u nodig heeft. Wilt u een hoortoestel uit een andere, niet aanbevolen categorie? Dan moet u mogelijk (een deel van) de kosten zelf betalen. Heeft u een aanvullende zorgverzekering. Mogelijk wordt dan ook nog (een gedeelte van) de 25% wettelijke eigen bijdrage vergoed.
Gebruikt u zorg uit de basisverzekering? Dan geldt een wettelijk eigen risico. Voor 2024 is het minimaal eigen risico vastgesteld op €385,-.
Als u verzekerd bent bij Zilveren Kruis, Zilveren Kruis ZieZo, De Friesland, FBTO, Interpolis, of de Christelijke Zorgverzekeraar, dan wordt bij aanschaf van uw hoortoestellen uw eigen risico niet aangesproken. Deze verzekeringsmerken vallen onder het moederbedrijf van Achmea.
De wettelijke eigen bijdrage is het gedeelte van de rekening dat u altijd zelf moet betalen. Gehoorapparaten uit de basisverzekering worden voor 75% vergoed. De overige 25% is uw eigen bijdrage.
Bij een aanvullende verzekering is het mogelijk dat uw hoortoestel volledig wordt vergoed. Afhankelijk van de voorwaarden vergoedt de aanvullende verzekering de gehele (of een deel van) uw eigen bijdrage. Daardoor bestaat de kans dat u uw hoortoestel met €0,- bijbetaling kunt aanschaffen. Een eventueel openstaand eigen risico rekenen we niet mee.
Beter Horen verrekent de 75% basisvergoeding rechtstreeks met uw zorgverzekeraar. U betaalt via Infomedics vervolgens de wettelijke 25% eigen bijdrage. Heeft u een aanvullende verzekering met daarin een extra vergoeding voor deze wettelijke eigen bijdrage? Dan declareert u dit bedrag zelf bij uw zorgverzekeraar. Uw verzekeraar betaalt het bedrag dan aan u terug. Bent u klant bij CZ? Dan verrekent Beter Horen het bedrag rechtstreeks met CZ.
De vragenlijst over uw gehoor bepaalt welke categorie hoortoestel u vergoed krijgt. Maar wat als de audicien denkt dat het aanbevolen toestel niet het gewenste resultaat geeft?
U heeft recht op een vergoeding van een hooroplossing waarmee u goed kunt functioneren. Lukt dit om bijzondere of medische redenen niet met een hoortoestel uit de aanbevolen categorie? Dan kan uw audicien een bijzondere zorgvraag indienen bij uw zorgverzekeraar. Hiervoor is eerst een second opinion van het audiologisch centrum nodig. Bij het indienen van de zorgaanvraag bij uw zorgverzekeraar meldt de audicien o.a. welke gehoorapparaten u heeft geprobeerd. Ook vermeldt hij waarom deze hoortoestellen u niet voldoende helpen. De zorgverzekeraar beoordeelt de aanvraag. Is zij ook van mening dat een hoortoestel uit een hogere categorie of een andere hooroplossing noodzakelijk is? Dan kent ze een vergoeding toe voor deze uitzonderlijke situatie.
Wilt u zelf kiezen voor een andere categorie dan het hoorprotocol aanbeveelt? Dan betaalt u in de meeste gevallen zelf voor 100% het gehoorapparaat. Bij sommige zorgverzekeraars is het mogelijk om alsnog een gedeelte vergoed te krijgen. U behoudt de 75% van de vergoeding van de aanbevolen categorie en kunt het verschil bijbetalen.
Wilt u altijd genieten van het mooiste geluid in iedere situatie en de laatste technologie op uw oren? Dan komt u terecht in ons topsegment. Bij Beter Horen laten we u graag vrijblijvend kennismaken met de amplifon hoorinnovaties. Onze audiciens kunnen u van passend advies voorzien over welk topsegment hoortoestel bij uw hoorwensen past.
Kiest u voor een toestel uit het topsegment? Dan heeft u eventueel - afhankelijk van uw polisvoorwaarden - ook recht op een vergoeding van uw zorgverzekeraar. Meerdere zorgverzekeraars staan bijbetaling toe voor een toestel uit het topsegment. Daarnaast is belastingvoordeel mogelijk. Vraag uw audicien naar de mogelijkheden. U kunt ook kijken op de website van de belastingdienst.
De prijzen van gehoorapparaten lopen erg uiteen. Dit is afhankelijk van verschillende factoren, namelijk:
Veelgestelde vragen
Heeft u nog meer vragen over vergoedingen of wilt u gewoon eens testen hoe uw gehoor ervoor staat? Maak dan gerust een afspraak. We helpen u graag verder!